Dystopia and populism in «Carnaio» by Giulio Cavalli

Authors

  • Gerardo Iandoli Università di Aix-Marseille

DOI:

https://doi.org/10.6092/issn.1721-4777/11455

Keywords:

«Carnaio», Giulio Cavalli, zombiepolitics, populism, racism

Abstract

The article analyses the novel Carnaio by Giulio Cavalli, published in 2018. It re-elaborates the reality descripted by the contemporary racist and populist discourse, to imagine a possible dystopic development of that reality. The society created by this novel is governed by a zombiepolitics. The zombiepolitics is a metaphor to indicate a government device to manage all human categories considered by the society as an excess, as a stranger to be expelled in order to preserve peace. The aim is to show how the dystopian genre is useful for reflecting on ideological discourses, throw the construction of possible worlds that visualize the worlds of ideological perception of reality.

References

Quattro cadaveri di clandestini recuperati a Lampedusa, «la Repubblica», 15 maggio 2003.

G. Agamben, Homo sacer (1995), Torino, Einaudi, 2005.

M. Aime, Classificare, separare, escludere. Razzismi e identità, Torino, Einaudi, 2020.

M. Albahari, Tra la guerra e il mare. Democrazia migrante e crimini di pace, Castel San Pietro Romano, Manifestolibri, 2017.

N. Aubert, Le culte de l’urgence (2003), Parigi, Flammarion, 2009.

Z. Bauman, Vite di scarto, trad. it. di M. Astrologo, Roma-Bari, Laterza, 200710 [ed. or. Wasted lives, Cambridge, Polity Press, 2004].

W. Benjamin, Il dramma barocco tedesco, trad. it. di E. Filippini, Torino, Einaudi, 1980 [ed. or. Ursprung des deutschen Trauerspiels, Berlino, Rowohlt Verlag, 1928].

F. Bertoni, Realismo e letteratura. Una storia possibile, Torino, Einaudi, 2007.

G. Cavalli, Carnaio, Roma, Fandango, 2018.

M. Coulombe, Petite philosophie du zombie, Parigi, PUF, 2012.

A. Dal Lago, Blind Killer. L’Europa e la strage dei migranti, Castel San Pietro Romano, Manifestolibri, 2018.

D. Di Cesare, Dallo stato sociale allo Stato penale, «Jacobin», VI, 2020, pp. 10-15.

E. Dusi, Migranti, naufragio in Grecia: 9 morti, salvi 350. Strage in Libia, 117 cadaveri a Zuwara, «la Repubblica», 3 giugno 2016.

U. Eco, Postille a “Il nome della rosa” in ID. Il nome della rosa, Milano, Bompiani, 198059 [ed. or. «Alfabeta», n. 49, 1983].

M. Ferraris, Postverità e altri enigmi, Bologna, il Mulino, 2017.

C. Ferrini, O. Paris, I discorsi dell’odio. Razzismo e retoriche xenofobe sui social network, Roma, Carocci, 2019.

C. J. Fillmore, Semantica dei frame e degli scenari, in ID., La semantica dei frame di Charles J. Fillmore. Un’antologia di testi, trad. it. di C. Marmo, Bologna, Pàtron, 2017, pp. 35-54 [ed. or. Scenes-and-Frames Semantics, in A. Zampolli (ed.), Linguistic Structures Processing, Amsterdam-NewYork-Oxford, North Holland, 1977, pp. 55-81].

M. Foucault, La volontà di sapere. Storia della sessualità I, trad. it. di P. Pasquino e G. Procacci, Milano, Feltrinelli, 1988 [ed. or. La volonté de savoir. Histoire de la sexualité I, Parigi, Gallimard, 1976].

F. Jameson, Archaeologies of the Future. The Desire Called Utopia and Other Science Fictions, Londra-New York, Verso, 2005.

K. Mannheim, Ideologia e utopia, trad. it. A. Santucci, Bologna, il Mulino, 1953 [ed. or. Ideology and Utopia, New York, Routledge & Kegan, 1953].

G. Marrone, Il discorso di marca, Roma-Bari, Laterza, 2007.

K. Marx, Manoscritti economico-filosofici del 1844, trad. it. di N. Bobbio, Torino, Einaudi, 19687 [ed. or. Ökonomisch-philosophischen Manuskripte aus dem Jahre 1844, Mosca, 1932].

A. Mbembre, Necropolitica, trad. it. R. Beneduce e C. Vargas, Verona, Ombre corte, 2016 [ed. or. Necropolitics, «Public Culture», vol. 15, n. 1, 2003, pp. 11-40].

- Brutalisme, Parigi, La Découverte, 2020.

T. Meozzi, Visioni dell’alienazione: dalla distopia d’inizio Novecento al Cyberpunk, Ospedaletto, Pacini, 2017.

T. Moro, L’Utopia, trad. it. di T. Fiore, Roma-Bari, Laterza, 199324 [ed. or. Libellus vere aureus, nec minus salutaris quam festivus de optimo rei publicae statu, deque nova insula Utopia, Lovanio, 1516].

G. Mosca, Immigrati, sbarco a Catania: muoiono annegati sei profughi, «la Repubblica», 10 agosto 2013.

G. Orwell, 1984, trad. it. di S. Manferlotti, Milano, Mondadori, 198942 [ed. or. Nineteen Eighty-Four, Londra, Secker & Warburg, 1949].

L. Pareyson, Estetica. Teoria della formatività (1954), Milano, Bompiani, 1988.

C. Quarta, Homo utopicus. La dimensione storico-antropologica dell’utopia, Bari, Dedalo, 2015.

M. Revelli, La politica senza politica, Torino, Einaudi, 2019.

J. Saramago, Cecità, trad. it. di R. Desti, Milano, Feltrinelli, 2010 [ed. or. Ensaio sobre a Cegueira, Alfragide, Caminho, 1995].

E. Scandurra, I muri ai tempi della globalizzazione, in M. Ilardi, E. Scandurra, Muri, Castel San Pietro Romano, Manifestolibri, 2017.

C. Schmitt, Terra e mare, trad. it. di G. Gurisatti, Milano, Adelphi, 200214 [ed. or. Land und Meer. Eine weltgeschichtliche Betrachtung, Stoccarda, Klett-Cotta, 1942].

J. Servier, L’Utopie, Parigi, PUF, 19792.

T. Todorov, La letteratura fantastica, Milano, Garzanti, 2000, p. 80 [ed. or. Introduction à la littérature fantastique, Parigi, Seuil, 1970].

P. Virno, Saggio sulla negazione, Torino, Bollati-Boringhieri, 2013.

C. Volpato, Deumanizzazione. Come si legittima la violenza, Roma-Bari, Laterza, 2011.

Published

2021-01-24

How to Cite

Iandoli, G. (2020). Dystopia and populism in «Carnaio» by Giulio Cavalli. Griseldaonline, 19(2), 119–133. https://doi.org/10.6092/issn.1721-4777/11455