«Lo spettacolo enorme e disonesto» of Ariosto’s misgovernment
DOI:
https://doi.org/10.6092/issn.1721-4777/12668Keywords:
crisi del Rinascimento, guerre d'Italia, follia, malgoverno, «Orlando furioso»Abstract
A well-established and influential wave of literary criticism has restored Ariosto’s work abrasive historical-political dimension, subtracting it from the ahistorical harmony of Crocian tradition . Part of this engagée dimension emerges in the poem through situations and places that, in various ways, have a dystopian vocation, inasmuch the alternative and different social orders on which they are based echo the dissonant wounds of sixteenth-century Italian society. The island of Alcina or that of Ebuda, like the iniquitous and despotic kingdoms of Cimosco, of the murderous females or of Marganorre, appear to be ‘other’ worlds in which the nightmares of a generation of thinkers and men of letters, helplessly witnessing the crumbling of the humanistic utopia, continually emerge.. The objective of this contribution is to explore Ariosto’s fervid dystopian imagination to detect the political and ethical functionality of such narrative inserts, as mirrors and scarecrows of the ambiguities of Italian Renaissance society, a gangrenous system, engrossed in a political and cultural crisis that now appears ineluctable and has entered the predatory orbit of the other European powers.
References
L. Ariosto, Satire, a cura di C. Segre, Torino, Einaudi, 1987.
L. Ariosto, Orlando furioso, a cura di E. Bigi, Milano, Rizzoli, 2012 (nuova ed. a cura di C. Zampese, introduzione e commento di E. Bigi).
L. Ballerini, Orlando contro Cimosco: divagazioni sulle armi bianche (o quasi), in S. Parmiggiani (a cura di), L’Orlando furioso. L’arte contemporanea legge l’Ariosto, Cinisello Balsamo (MI), Silvana Editoriale, pp. 129-151.
G. Bàrberi Squarotti, Le donne al potere e altre interpretazioni. Boccaccio e Ariosto, S. Cesario di Lecce (LE), Manni, 2011.
C. Bologna, La macchina del «Furioso», Torino, Einaudi, 1998.
N. Bonazzi, Dall’inferno del reale all’utopia della letteratura. Il Furioso tra la terra e la luna, «Griseldaonline», XIV, 2014, 1.
I. Calvino, Tre correnti del romanzo italiano d’oggi, in Id., Saggi, a cura di M. Barenghi, Milano, Mondadori (i Meridiani), pp. 61-75.
I. Calvino, Orlando furioso di Ludovico Ariosto raccontato da Italo Calvino, Milano, Mondadori, 2010.
Casadei, Ariosto: i metodi e i mondi possibili, Venezia, Marsilio, 2016.
G. Celati, Angelica che fugge. Una lettura dell’Orlando furioso, «Griseldaonline», 3, 2003-2004.
D. Del Corno Branca, L’«Orlando furioso» e il poema cavalleresco medievale, Firenze, Olschki, 1973.
R. Durling, Ariosto. La figura del poeta nell’epica rinascimentale, a cura di I. Campeggiani, Pisa, Pacini, 2017.
G. Ferroni, Ariosto, Roma, Salerno Editrice, 2008.
P. Gervasi, Orlando furioso: il poema della coscienza, «Doppiozero», 19 settembre 2016.
L. Giannetti Ruggiero, L’incanto delle parole e la magia del discorso nell’Orlando furioso, «Italica», LXXVIII, 2001, 2, pp. 149-175.
A. Izzo, Il racconto di secondo grado nel Furioso, «Italianistica », XXXVII, 2008, 3, p. 77).
F. Janowski, Mondo immaginario e immagine del mondo – Utopia e allegoria nel Furioso, «Horizonte», IX, 2005, pp. 83-99.
S. Jossa, Ariosto, Bologna, il Mulino, 2009.
C. Lardo, I mostri dell’Orlando furioso, specchi della natura umana, Firenze, Le Lettere, 2010.
A. Momigliano, Nell’isola di Alcina, in A. Baldini (a cura di), L’Ottava d’oro. La vita e l’opera di Ludovico Ariosto. Letture tenute in Ferrara per il quarto centenario della morte del poeta. Con due messaggi di Gabriele d’Annunzio, Milano, Mondadori, 1933, pp. 291-312.
G. Padoan, L’Orlando furioso e la crisi del Rinascimento, «Lettere italiane», XXVII, 1975, 3, pp. 286-307.
T. G. Pavel, Mondi di invenzione. Realtà e immaginario narrativo, Torino, Einaudi, 1997.
M. Praloran, Tempo e azione nell’«Orlando furioso», Firenze, Olschki, 1999.
P. Rajna, Le fonti dell’Orlando furioso, a cura di F. Mazzoni, Firenze, Sansoni, 1975 (ristampa della seconda ed.).
M. Santoro, Il nuovo corso della critica ariostesca, «Cultura e scuola», XIII, 1974, 52, pp. 20-31.
M. Santoro, Ariosto e il Rinascimento, Napoli, Liguori, 1989.
C. Segre, Esperienze ariostesche, Pisa, Nistri Lischi, 1966.
S. Trovato, Gli «amorosi detti» del regno magico di Alcina, in A. Chiarelli, T. Artico (a cura di), «Al suon de’ mormoranti canti». Magia e scienza nell’epica tra Cinque e Seicento, Manziana (RM), Vecchiarelli Editore, 2019, pp. 3-19.
S. Zatti, Il Furioso fra epos e romanzo, Lucca, Pacini Fazzi, nuova ed., 2001.
S. Zatti, Leggere l’Orlando furioso, Bologna, il Mulino, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Sonia Trovato
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.