Tommaso Pincio, Art in Literature. Among iconotexts, ekphrasis and Visual Writing

Authors

DOI:

https://doi.org/10.6092/issn.1721-4777/9372

Keywords:

Tommaso Pincio, ekphrasis, iconotesti, fotografia, cultura visuale

Abstract

On the basis of early researches about the relations between literature and visual culture, this essay analyses language and themes of some of Tommaso Pincio’s fictional works that include iconographic elements. The catalogue created by Michele Cometa is adopted as an essential critic method. It identifies four ways to connect literature and visual art: the Doppelbegabung (or double talent); the ekphrasis; the mixed media; the homologies (structural, thematic, poetological, metaphorical). This article proposes a study of the strategies used by Pincio to bridge visual and verbal language. In particular, it explores his double talent in creating artworks and including them in his works of fiction (the covers of Cinacittà, 2008, and Lo spazio sfinito, 2000); the iconotexts like Pulp Roma (2012), Lo spazio sfinito, Hotel a zero stelle (2011); the creation of ekphrasis in Il dono di saper vivere (2018); the theorization of the structural homology in Panorama (2015).

References

Fototesti. Letteratura e cultura visuale, a cura di Michele Cometa e Roberta Coglitore, Macerata, Quodlibet, 2016

La terra della prosa. Narratori italiani degli anni zero (1999-2014), a cura di Andrea Cortellessa, Roma, L’orma, 2014

Michele Cometa, Letteratura e arti figurative: un catalogo, «Contemporanea: rivista di studi sulla letteratura e sulla comunicazione», III (2005)

Michele Cometa, La scrittura delle immagini, Palermo, Raffaello Cortina, 2012

Joan Fontcuberta, La furia delle immagini. Note sulla postfotografia, trad. it. di S. Giusti, Torino, Einaudi, 2018 [ed. or. La furia de las imágenes. Notas sobre la postfotografía, Barcelona, Galaxia Gutenberg, 2016]

Michel Foucault, Sorvegliare e punire. Nascita della prigione (1976), trad. it. di A. Tarchetti, Torino, Einaudi, 2014 [ed. or. Surveiller et punir. Naissance de la prison, Paris, Gallimard, 1975]

Gabriele Frasca, La lettera che muore. La «letteratura» nel reticolo mediale (2005), Bologna, Luca Sossella, 2017

Lucien Goldmann, Pour une sociologie du roman, Paris, Gallimard, 1964

Antonio Loreto, Narrazione e avvertenza. Lo sfinito nell’iperfinzione di Tommaso Pincio e l’infinito nell’autofinzione di Walter Siti, «2: ricerche e riflessioni sul tema della coppia», a cura di Fabrizio Bondi, Paolo Gervasi, Serena Pezzini, Martyna Urbaniak, Lucca, Pacini Fazzi, 2016, pp. 199-212

Lorenzo Marchese, È ancora possibile il romanzo saggio?, «Ticontre. Teoria Testo Traduzione», IX (2018)

W. J. T. Mitchell, Pictorial turn. Saggi di cultura visuale, a cura di Michele Cometa, Palermo, Raffaello Cortina, 2017

Tommaso Pincio, Lo spazio sfinito (2000), Roma, minimum fax, 2010

Tommaso Pincio, Un amore dell’altro mondo (2002), Torino, Einaudi, 2014

Tommaso Pincio, Cinacittà, Torino, Einaudi, 2008

Tommaso Pincio, Hotel a zero stelle. Inferni e paradisi di uno scrittore senza fissa dimora, Roma-Bari, Laterza, 2011

Tommaso Pincio, Pulp Roma, Milano, Il Saggiatore, 2012

Tommaso Pincio, Panorama, Milano, NNE, 2015

Tommaso Pincio, Scrissi d’arte, Roma, L’orma, 2015

Tommaso Pincio, Il dono di saper vivere, Torino, Einaudi, 2018

Published

2019-08-09

How to Cite

Torti, L. (2019). Tommaso Pincio, Art in Literature. Among iconotexts, ekphrasis and Visual Writing. Griseldaonline, 18(1), 149–167. https://doi.org/10.6092/issn.1721-4777/9372

Issue

Section

Omnibus