Passioni, fisiognomica, sopracciglia

Authors

  • Lucia Rodler Università di Trento

DOI:

https://doi.org/10.6092/issn.1721-4777/9826

Keywords:

zoomorfismo, trasparenza psicofisica, folk psychology, iperbole, similitudine

Abstract

The article makes a reflection on the relationship among preconceptions, physiognomy and passions, with a focus on physiognomy of eyebrows. Between the Sixteen and Seventeen Century, this small part of the body is described in a different way by Giambattista Della Porta, a physiognomy researcher from Naples who is known at European level for his work Della fisionomia dell’uomo (1586); by Cornelio Ghirardelli, a writer from Bologna who enhances the convergence between physiognomy and literature in his work Cefalogia fisionomica (1630); and by Charles le Brun, a French artist and student of passions in his Conférence sur l’expression générale et particulière (1698). These writers’studies represent an exercise of mind reading, which exercise as well the skill of reading the intentions of those we have in front of us, by observing their appearance. In order to do this, they use the similarity, often hyperbolic, with animals (showing a strong skill of blending) and they refer to historical or literary characters existing in our common imagination. In this way, they make empathy possible and so, maybe, a better life.

References

J. Bruner, Life as Narrative, «Social Research», LIV, 2004, pp. 11-32

Aristotele, Fisiognomica, a cura di M.F. Ferrini, Milano, Bompiani, 2007

C. Cappelletto, Neuroestetica. L’arte del cervello, Roma-Bari, Laterza, 2009

P. Carruthers, The Opacity of Mind: An Integrative Theory of Self-Knowledge, Oxford-New York, Oxford University Press, 2011

A Casadei, Biologia della letteratura. Corpo, stile, storia, Milano, il Saggiatore, 2018

M. Cometa, Perché le storie ci aiutano a vivere. La letteratura necessaria, Milano, Cortina, 2017

A. Coplan, Understanding Empathy: its Features and Effects, in A. Coplan, P. Goldie (eds.), Empathy, Oxford-New York, Oxford University Press, 2011, pp. 3-19.

G.B. Della Porta, Della fisonomia dell’uomo libro sei (1610), a cura di A. Paolella, Napoli, Edizioni scientifiche italiane, 2013

M. Fludernik, Towards a “Natural” Narratology, London, Routledge, 1996

C. Ghirardelli, Cefalogia fisonomica, Bologna, Recaldini, 1674

E.H. Gombrich, Della percezione fisiognomica, in Id., A cavallo di un manico di scopa. Saggi di teoria dell’arte, trad. it. di C. Roatta, Torino, Einaudi, 1976

E.H. Gombrich, Arte e illusione. Studio sulla psicologia della rappresentazione pittorica, trad. it. R. Federici, Milano, Phaidon, 2008

D. Herman, Storytelling and the Science of Mind, Cambridge (MA) – London, The MIT Press, 2013

D.D. Hutto, Folk Psychological Narratives: The Sociocultural Basis of Understanding Reasons, Cambridge (MA), The MIT Press, 2008

D.D. Hutto, The Narrative Practice Hypothesis: Clarifications and Implications, «Philosophical Explorations», XI, 2008, 3, pp. 175-192

Ch. Le Brun, Le figure delle passioni. Conferenze sull’espressione e la fisonomia, trad. it. di M. Giuffredi, Milano, Cortina Editore, 1992, p. 21.

C. Lombroso, L’uomo bianco e l’uomo di colore. Letture sull’origine e la varietà delle razze umane, a cura di L. Rodler, Bologna, Archetipolibri, 2012

P. Magli, Il volto e l’anima. Fisiognomica e passioni, Milano, Bompiani, 1995

P. Magli, Il volto raccontato. Ritratto e autoritratto in letteratura, Milano, Cortina, 2016

W.J.T. Mitchell, Pictorial Turn. Saggi di cultura visuale, a cura di M. Cometa, Palermo, due punti edizioni, 2008

W.J.T. Mitchell, Image Science. Iconology, Visual Culture and Media Aesthetics, Chicago, Chicago University Press, 2015

A. Paolella, L’autore delle illustrazioni delle Fisiognomiche di Della Porta e la ritrattistica. Esperienze filologiche, in M. Santoro (a cura di), La “mirabile” natura. Magia e scienza in Giovan Battista Della Porta (1615-2015). Atti del convegno internazionale, Napoli-Vico Equense, 13-17 ottobre 2015, Pisa-Roma, Serra, 2016, pp. 81-93

A. Pinotti e A. Somaini (a cura di), Teorie dell’immagine. Il dibattito contemporaneo, Milano, Cortina, 2009

I. Ravenscroft, Folk Psychology as a Theory, in E.N. Zalta (ed.), The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Summer 2019 Edition), <http://plato.stanford.edu/archives/sum2019/entries/folkpsych-theory/>.

L. Rizzo, Il recupero delle fonti classiche della retorica di Aristotele e di Cicerone nella De humana physiognomonia di Giovan Battista Della Porta, in M. Santoro (a cura di), Giovan Battista Della Porta (1615-2015). Atti del convegno internazionale, Napoli-Vico Equense, 13-17 ottobre 2015, Pisa-Roma, Serra, 2016, pp. 297-305

L. Rodler, Leggere il corpo. Dalla fisiognomica alle neuroscienze, Bologna, Archetipolibri, 2009

M. Turner, The Origin of Ideas. Blending, Creativity and the Human Spark, Oxford-New York, Oxford University Press, 2014

B. Vermeule, Why Do We Care about Literary Characters?, Baltimore, Johns Hopkins University, 2010

E. Vigh, Una biblioteca fisiognomica nel Seicento. Le fonti della “Cefalogia fisonomica” di Cornelio Ghirardelli bolognese, «Intersezioni», XXXIII, 2013, 3, pp. 309-329

E. Vigh, «Il costume che appare nella faccia». Fisiognomica e letteratura italiana, Roma, Aracne, 2014

L. Zunshine, Introduction to Cognitive Literary Studies, in Id. (ed.), The Oxford Handbook of Cognitive Literary Studies, Oxford-New York, Oxford University Press, 2015, pp. 1-9.

Published

2019-12-28

How to Cite

Rodler, L. (2019). Passioni, fisiognomica, sopracciglia. Griseldaonline, 18(2), 63–73. https://doi.org/10.6092/issn.1721-4777/9826