«It was no longer a mystery»: the problem of the end in Beppe Fenoglio's «Trucco»
DOI:
https://doi.org/10.6092/issn.1721-4777/11129Keywords:
Fenoglio, racconto, novella, morte, fineAbstract
The theme of the ‘end’ is central to all Beppe Fenoglio’s work and is decisive in defining his very identity as an author. Rarely, both in unfinished novels and in works licensed by the author, does the conclusion allow the meaning of the story to be determined retrospectively. And the suspension of the ending is even more pronounced when it coincides with the thematisation of the ‘end’, that is, the death of a character. Death is a recurring event in Fenoglio’s stories, sometimes the subject of an obsessive precision, sometimes of an evident desire to remove it. This mechanism appears particularly pronounced in Il trucco (‘The trick’), from I ventitré giorni della città di Alba. Here death is the central theme, but also the instrument of a narrative experiment: death is announced, discussed, awaited but, ultimately, not represented. The ending thus becomes the place where a ‘trick’ is revealed that even involves the reader. This article proposes to tackle the ‘problem of the end’ in Fenoglio’s Il trucco, combining an analytical investigation of the text (aimed mainly at the use of shifting focalization and reticence) with some observations on the way in which the author reworks the potential of the short story, which by its very statute envisages the placement of the accent precisely on the ending.
References
E. Auerbach, La tecnica di composizione della novella [1921], Roma-Napoli, Theoria, 1984
R. Barthes, S/Z: una lettura di “Sarrasine” di Balzac [1970], Torino, Einaudi, 1981
W. Benjamin, Il narratore. Considerazioni sull’opera di Nicola Leskov [1936] in Angelus novus. Saggi e frammenti [1955], a cura di R. Solmi, Torino, Einaudi, 1995, pp.247-274
P. Brooks, Trame. Intenzionalità e progetto nel discorso narrativo [1984], Torino, Einaudi, 1995
L. Bufano, Beppe Fenoglio e il racconto breve, Ravenna, Longo, 1999
I. Calvino, Cominciare e finire [1985], in Saggi. 1945-1985, a cura di M. Barenghi, t. I, Milano, Mondadori, 2000, pp. 734-753
A. Casadei, Beppe Fenoglio e la morte imminente, in La forza dell’attesa. Beppe Fenoglio 1963-2013, Atti del convegno di studi, a cura di V. Boggione, E. Borra, Savigliano, L’Artistica, 2013, pp. 47-70
R. Castellana, La novella dalla seconda metà dell’Ottocento al modernismo, in Le forme brevi della narrativa, a cura di E. Menetti, Roma, Carocci, 2019, pp. 193-217
G. Celati, Elogio della novella, in Conversazioni del vento volatore, Macerata, Quodlibet, 2011, pp. 35-43
G. Contini, La letteratura dell’Italia unita, Firenze, Sansoni, 1969, p. 1012
M. Corti, Beppe Fenoglio: storia di un «continuum» narrativo, Padova, Liviana, 1980
F. De Nicola, Hemingway e Fenoglio. La questione privata del dopoguerra, «Misure critiche», 19, 1976, pp. 65-76
F. De Nicola, Introduzione a Fenoglio, Roma-Bari, Laterza, 1989
B. Ejchenbaum, Teoria della prosa [1925], in I formalisti russi. Teoria della letteratura e metodo critico [1965], a cura di T. Todorov, Torino, Einaudi, 1968, pp. 231-247
B. Fenoglio, Il trucco, in I ventitré giorni della città di Alba [1952], Torino, Einaudi, 2015
B. Fenoglio, La malora [1954], Torino, Einaudi, 2014
G. Ferroni, Finali e non finito, in La forza dell’attesa. Beppe Fenoglio 1963-2013, Atti del convegno di studi, a cura di V. Boggione, E. Borra, Savigliano, L’Artistica, 2013, pp. 31-47
G. Genette, Nuovo discorso sul racconto [1983], Torino, Einaudi, 1987
P. Giovannetti, Il racconto: letteratura, cinema, televisione, Roma, Carocci, 2012
A. Greimas, J. Courtès, Semiotica: dizionario ragionato della teoria del linguaggio [1976], a cura di P. Fabbri, Milano, Bruno Mondadori, 2007
Living Handbook of Narratology (LHN) disponibile all’indirizzo: https://www.lhn.uni-hamburg.de/index.html
B. Mortara Garavelli, Manuale di retorica, Milano, Bompiani, 2006
P. Negri Scaglione, Vita incompiuta di Beppe Fenoglio, Torino, Einaudi, 2006
N. Palmieri, Beppe Fenoglio: la scrittura e il corpo, Firenze, Le Lettere, 2012
F. Passalacqua, Narrazione come passione: narratologie e tensione narrativa, in Opera etica passioni. Appunti di stilistica e semiotica del testo, a cura di S. Sini, Milano, CUEM, 2008, pp. 137-165
G. Pedullà, La strada più lunga. Sulle tracce di Beppe Fenoglio, Roma, Donzelli, 2001
Racconti italiani del Novecento, a cura di E. Siciliano, Milano, Mondadori, 1983
M. Sternberg, Expositional Modes and Temporal Ordering in Fiction, Baltimore, Joh Hopkins University Press, 1978
M. Sternberg, The Poetics of Biblical Narrative, Indianapolis, Indiana University Press, 1985
T. Todorov, Typologie du roman policier, in Poétique de la prose, Paris, Editions du Seuil 1971, pp. 57-59
M. Tortora, Il racconto italiano del secondo Novecento, «Allegoria», 69-70, gennaio-dicembre 2014, pp. 9-40
E. Vittorini, I risvolti dei Gettoni, a cura di C. De Michelis, Milano, Scheiwiller, 1988
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Giacomo Raccis
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.