Digital Manzoni: «PhiloEditor» between philology and didactics

Authors

  • Ersilia Russo Università degli Studi di Firenze

DOI:

https://doi.org/10.6092/issn.1721-4777/12230

Keywords:

Filologia digitale, Filologia d'autore, «Promessi sposi», Didattica digitale, «PhiloEditor»

Abstract

The spread of the digital approach for representing literary texts encourages interesting analysis in the philological field. Even authorial philology starts to take advantage from the possibilities offered by the new medium — both on a methodological and practical level — as shown by PhiloEditor, a digital tool that compares the two printed editions of Promessi Sposi and allows a typological investigation of the variants. The application offers scientific texts and provides a representational model of their diachrony, particularly effective in teaching. The categorization of the variants achievable by the users in the Laboratorio allows the identification of the corrective strategies behind the changes of the text, that can be evaluated in a quantitative way as well, thanks to the statistical extraction of aggregated data. The project, included within the PRIN ManzoniOnline (PI: G. Raboni), presents innovative results for Manzoni’s studies and performs an important modelling function for other cases of authorial philology.

References

C. Bonsi et al., Manzoni's electronic interpretations, in F. Stella, F. Ciotti (eds.), The Mechanic Reader. Digital methods for literary criticism, Atti del Convegno (Siena, 12-13 giugno 2015), «Semicerchio», III, 2015, 2, pp. 91-99.

C. Bonsi et al., PhiloEditor®: simplified HTML markup for interpretative pathways over literary collections, in C. Marras, M. Passarotti, G. Franzini, E. Litta (eds.), La svolta inevitabile: sfide e prospettive per l'Informatica Umanistica, Atti del IX Convegno Annuale AIUCD (Milano, 15-17 gennaio 2020), «Quaderni di Umanistica Digitale», 2020, pp. 47-54; doi 10.6092/unibo/amsacta/6316.

L. Caretti, I promessi sposi nelle due edizioni del 1840 e del 1825-27 raffrontate tra loro; Storia della Colonna Infame. Torino, Einaudi, 1971.

A. Di Iorio, P. Italia, F. Vitali, Variants and Versioning between Textual Bibliography and Computer Science, in F. Tomasi, R. Rosselli Del Turco, A. M. Tammaro (eds.), La metodologia della ricerca umanistica nell’ecosistema digitale, Atti del III Convegno Annuale AIUCD (Bologna, 18-19 settembre 2014), Association for Computing Machinery, 2015, pp. 1-5, doi 10.1145/2802612.2802614.

M. J. Driscoll, E. Pierazzo (eds.), Digital Scholarly Editing. Theories and Practice, Cambridge (UK), Open Book Publishers, 2016; doi 10.11647/OBP.0095.

T. Gargano, P. Italia, Philoeditor 3.0: Pinocchio, in P. Ponti, M. Marazzi, Senza giudizio... e senza cuore, Atti del Convegno di Studi su Pinocchio (Milano, 18-19 maggio 2017), «Rivista di letteratura italiana», XXXVI, 2018, 2, pp. 133-144.

P. Italia, Editing Duemila, Roma, Salerno, 2020.

Ead., Editing Novecento, Roma, Salerno, 2013.

Ead., Filologia d’autore digitale e multidisciplinare. Dall’Authorship alla Fotonica, in G. Sampino, F. Scaglione (a cura di), Saperi Umanistici nella Contemporaneità, Atti del Convegno Internazionale dei dottorandi (Palermo, 17-18 settembre 2015), «La Biblioteca di Classico Contemporaneo», 6, 2018, pp. 322-334.

Ead., Il lettore Google, «Prassi Ecdotiche della Modernità Letteraria», 2016, I (2016/1), pp. 13-26; doi 10.13130/2499-6637/6971.

P. Italia, F. Tomasi, Filologia digitale. Fra teoria, metodologia e tecnica, «Ecdotica», XI, 2014, pp. 112-130.

P. Italia, G. Raboni, Che cos’è la filologia d’autore, Roma, Carocci, 2010.

T. Mancinelli, E. Pierazzo, Che cos’è un’edizione scientifica digitale, Roma, Carocci, 2020.

A. Manzoni, I Promessi Sposi (1827), a cura di S. S. Nigro, Milano, Mondadori, 2002.

Id., I Promessi sposi (1840) – Storia della colonna infame, a cura di S. S. Nigro, E. Paccagnini, Milano, Mondadori, 2002.

B. Nava, Edizione digitale di opere a tradizione complessa: il caso del Conte di Carmagnola, in D. Spampinato (a cura di), Patrimoni culturali nell’era digitale. Memorie, culture umanistiche e tecnologia, Book of Abstracts del VII Convegno Annuale AIUCD (Bari, 31 gennaio-2 febbraio 2018), «Quaderni di Umanistica Digitale», 2018, pp. 123-126; doi: 10.6092/unibo/amsacta/5997.

F. Stella, Testi letterari e analisi digitale, Roma, Carocci, 2018.

M. Vitale, La lingua di Alessandro Manzoni: giudizi della critica ottocentesca sulla prima e seconda edizione dei Promessi sposi e le tendenze della prassi correttoria manzoniana, Milano, Cisalpino-Goliardica, 1986.

Published

2021-12-15

How to Cite

Russo, E. (2021). Digital Manzoni: «PhiloEditor» between philology and didactics. Griseldaonline, 20(2), 167–172. https://doi.org/10.6092/issn.1721-4777/12230